0
Uitgeverij Lieve Hart
Boeken, films en muziek

Recensie de mannen van Raan, Martine de Jong

Per Pennings is programmeur. Uit angst zijn lot in de handen van een ander te leggen, leeft hij zo veel mogelijk op zichzelf. Totdat hij verliefd wordt op Raan. Als een wervelwind komt ze zijn leven binnen: ze kookt voor hem, neemt hem mee op sleeptouw en stelt hem voor aan haar familie. Tot Pers verbazing woont ze met haar 26 jaar nog thuis bij haar moeder en broers. Hoe meer hij probeert Raan te begrijpen, hoe meer ze op afstand komt. Steeds meer mannen duiken op in het leven van Raan en Per doet zijn best om alles te vatten in schema s en lijsten. Een ding is duidelijk: hij heeft niet langer de touwtjes in handen.

de mannen van raan

Via de Hebban Debutenleesclub las ik het boek De mannen van Raan. Wat opvalt, is de cover van het boek. Het hart met zijn vormen doet me denken aan een labyrint. Door het hart schemert het gezicht van een vrouw. De cover heeft daardoor iets poëtisch. Op de achterkant lees ik dat De mannen van Raan met veel vaart en humor is geschreven. Dat spreekt mij wel aan en ook de omschrijving van Per. Ik vermoed dat hij een vorm van autisme heeft.

Eenmaal begonnen in het boek had ik moeite om het weg te leggen. Ik wilde weten wat er precies aan de hand was met Raan en met Per. De schrijfster maakte op een verbijsterend knappe manier gebruik van ‘show, don’t tell’. Ik hing aan haar lippen, of die van Per, of misschien toch die van Raan. Ik had het gevoel dat ik telkens bijna in de ontbijtkoek hapte en dat Martine de Jong die steeds precies ver genoeg van me afhield.

De leden van de Debutenleesclub waren over het algemeen ook positief over het debuut van Martine de Jong. Een enkeling stoorde zich aan de korte zinnen of begreep een grapje niet. Je kunt ook op elkaars reacties reageren. Het is even wennen maar ook best leuk om op deze manier de dingen die opvallen in het boek te ‘bespreken’. Wel kun je het beste alle commentaren lezen als je het boek al helemaal uit hebt, omdat de kans bestaat dat je dan achter het plot van het verhaal komt. Het grappige was dat iedereen in de Debutenleesclub concludeerde dat de hoofdpersoon een vorm van autisme moest hebben. Per hield namelijk lijstjes bij, gebruikte stopwoordjes en was sociaal niet echt vaardig.

De belofte dat er vaart zit in de schrijfstijl van Martine de Jong kan ik bevestigen, want ik had het boek jammer genoeg zo uit. De humor kon ik niet zo ontdekken, maar ik miste het niet in het verhaal.

Ook kon je op Hebban vragen stellen aan de auteur.

Mijn vraag luidde: ‘Beste Martine, met veel plezier lees ik je boek en heb bewondering voor hoe je autisme omschrijft en vroeg me af of je zelf van heel dichtbij iemand kent met autisme of heb je de kenmerken puur uit research?’

Haar antwoord: ‘Ik hoor het woord autisme veel vallen in relatie tot Per, maar het is eerlijk gezegd nooit mijn opzet geweest om over een autist te schrijven. Per heeft dingen gemeen met mij en mensen uit mijn omgeving (en ik heb uiteraard dingen verzonnen). Misschien moet ik eens anders naar die mensen en mijzelf gaan kijken dan.’

Nu weet ik niet of de mensen in haar omgeving daar blij mee zullen zijn, toch blijft het bijzonder dat de hoofdpersoon onbewust een vorm van autisme heeft gekregen.

De mannen van Raan krijgt van mij 3/5 sterren.

ISBN: 9789057597145