0
Uitgeverij Lieve Hart
Boeken, films en muziek

Recensie Sisi, Allison Pataki

Schilderij van Sisi door Franz Xaver Winterhalter

Ja, je leest het goed, een recensie van mijn hand. Ik zal eerlijk bekennen: ik ben geen goede recensie-schrijver. Boekrecensies schrijven is echt een vak apart, maar als schrijver lees ik graag boeken ter inspiratie en Sisi geschreven door Allison Pataki was zo’n mooi inspirerend boek, dat ik jullie er graag over wil vertellen. Een heerlijk boek waarmee je in een ander tijdperk waant met droomjurken, ingewikkelde haardrachten en de strakke regels aan het Weense hof. Hofdisciplines die Sisi met grote regelmaat van de klok ontvluchtte.

Sisi-musea

De voorkennis over Sisi bestond voor mij uit de geromantiseerde films met Romy Schneider. Verder uit mijn bezoeken aan de Zuid-Tirolse stad Meran (Noord-Italië) waar een standbeeld van Sissi in het park staat waarlangs de Sissi-promenade loopt.

Schloss Trauttmansdorff met de tuinen nabij Meran

Ook bezocht ik het bijzondere K.u.K. Museum in Bad Egart waar vele persoonlijke bezittingen zijn uitgestald uit de Habsburgse Monarchie. In het museum vind je ook een bron die heilzame krachten zou bezitten.

En ik bezocht Schloss Trauttmansdorff in Meran waar Sisi met haar zieke dochtertje tot vier keer toe incognito naar toe reisde om te kuren. Bij Schloss Trauttmansdorff vind je prachtige tuinen met zeer bijzondere en welriekende bomen, bloemen en heesters. Door het verblijf van Keizerin Elisabeth en de snelle genezing van haar dochtertje werd de stad Meran wereldwijd bekend als kuuroord.

Op Paleis Het Loo bezocht ik in 2015 de speciale Sisi-tentoonstelling, maar die viel eerlijk gezegd helaas in het niet bij  alles wat ik al eerder over Sisi had gezien en gelezen.

Sisi of Sissi?

In de stad Meran wordt de naam Sissi met dubbel ‘s’ geschreven om tegemoet te komen aan de niet-Duitstaligen die door de films niet beter weten dan dat het met dubbel ‘s’ wordt geschreven. Historici houden zich echter aan de schrijfwijze Sisi en er zijn er zelfs die beweren dat het officieel ‘Lisi’ zou moeten zijn.

Het boek Sisi

Flaptekst: Ze is een van de mooiste vrouwen ter wereld. Iedereen noemt haar Sisi. Op haar zestiende trouwt ze met keizer Frans Jozef I van Oostenrijk. In Wenen gonst het in het paleis van de geruchten en intriges. Sisi ervaart zowel haar huwelijk als het strenge hofprotocol als verstikkend. Ze vindt troost op haar landgoed buiten Boedapest. Daar rijdt ze paard en geniet van het gezelschap van graaf Andrassy. Tot ze door tragisch nieuws gedwongen wordt terug te keren naar Wenen.

Mijn bevinding: Het verhaal begint met een proloog vanuit het perspectief van haar moordenaar in 1898. En dan gaan we terug in de tijd waar het verhaal in de zomer van 1868 begint. Meteen beland je in een ander tijdperk. Sisi is in Gödöllö in Hongarije waar ze alle verplichtingen aan het Weense hof ontvlucht. Ze is daar met haar jongste dochter Valerie, die ze, in tegenstelling tot haar andere twee kinderen heeft weten bij zich te houden. Gisela en Rudolph worden tot verdriet van Sisi, door Keizerin Sophie opgevoed.

Op een dag ontvangt Sisi een verontrustende brief van haar dochter Gisela. Sisi moet daardoor eerder dan gepland terugkeren naar Wenen. Sisi is in vergelijking met de afstandelijke keizerin Sophie en haar man Franz Joseph een gevoelige vrouw. Ze raakt dan ook meerdere keren gecharmeerd van een andere man. Als Sisi en Franz Joseph uiteindelijk weer naar elkaar toe lijken te groeien, slaat opnieuw noodlot toe.

Allison Pataki weet historische feiten met veel inlevingsvermogen om te buigen naar een geloofwaardige roman. Ze heeft grondig research gedaan en dit op chronologische wijze verwerkt met af en toe een flashforward naar de periode kort voor de noodlottige aanslag op Keizerin Elisabeth. Allison Pataki heeft een bijzonder mooie schrijfstijl. Ze heeft me tot tranen geroerd. Op de flaptekst staat een Goodreads-review over haar schrijfstijl: ‘Zij schrijft betoverend en zelfverzekerd. Het is een genot om haar boeken te lezen. Sisi en haar wereld komen tot leven in dit dramatische verhaal’. Dat kan ik alleen maar beamen.

Over de auteur

Allison Pataki is een New York Times bestsellerauteur. Ze raakte geïnspireerd om over Sisi te schrijven vanwege haar persoonlijke familiebanden met het Habsburgse Rijk van Oostenrijk-Hongarije. Ze rondde haar studie Engelse letterkunde cum laude af aan Yale University en schrijft regelmatig voor de Huffington Post en FoxNews. Allison Pataki woont met haar man en dochter in Chicago.

496 pagina’s

ISBN 9789044350654

Uitgever: the House of Books