‘Ja hoor, dat past toch niet!’ dacht ik toen ik een bericht las op Facebook van Matchboox. Je hoefde de post alleen maar op Facebook te delen, je in te schrijven op de nieuwsbrief en je zou vier gratis boekjes ontvangen ter grootte van een luciferdoosje. Mijn nieuwsgierigheid was meteen gewekt.
Ik deelde het bericht, schreef me in op de nieuwsbrief, die ik ogenblikkelijk ontving en waar ik in een antwoord mijn adresgegevens kon doorgeven. Een paar dagen later lagen de vier Matchbooxboekjes al in de brievenbus! Een mooi zwart doosje, met daarin vier Matchbooxboekjes. Eigenlijk is het woord Matchbooxboekjes een pleonasme, Matchboox volstaat. Matchboox is natuurlijk afgeleid van matchbox, het Engelse woord voor luciferdoosje. Ik kon me moeilijk voorstellen dat een volledig verhaal in een luciferdoosje zou passen, ik had al moeite met het begrip dwarsligger, maar ook die maakt inmiddels furore op de boekenmarkt. Of beter gezegd in de handtas, al ben ik bang dat deze verdrongen gaat worden door de E-book, maar daarover weid ik een volgende keer in een artikel over uit.
Maar, wat is nu een Matchboox? (Ik las het trouwens eerst als Matchbox, het merk van de speelgoedautootjes.) Als je je aanmeldt voor de nieuwsbrief kom je automatisch op de site van Matchboox en daar blijkt dat het niet zo is dat grote schrijvers hun boeken opeens in een luciferdoosje uitgeven. Nee, Matchboox is een heel klein boekje, met een door een bekende auteur speciaal voor Matchboox geschreven kort verhaal dat in harmonicavorm gevouwen in een luciferdoosje zit. In samenwerking met een kunstenaar of een designer die voor de cover en achtergrond zorgt, komt het luciferdoosverhaal tot stand.
De bedenker is Emmanuel van Leeuwe, die door zijn oom, -die artistieke boeken ontwierp en maakte-, al op jonge leeftijd werd geïnspireerd. Emmanuel bedacht om op een kunstzinnige achtergrond de tekst van een kort verhaal te drukken en in te vouwen als een harmonica. Je kunt de boekjes kopen via de website. Ze kosten €6,95 per stuk en worden apart verpakt in een zwart geschenkdoosje. Ik vind het een erg leuk en origineel cadeau-idee. Ook kun je zelf een Matchboox boekje ontwerpen. De prijs is gelijk, alleen wordt er dan wel een minimale afname van 50 stuks verwacht. Ik denk dat het een unieke manier is om bijvoorbeeld je bedrijf te promoten of om een succesvolle giveaway-actie op touw te zetten.
Kende jij de Matchboox al? En welk boek zou jij graag als Matchboox zien?
No Comments